Träning förbättrar din vardag

Idag räcker det inte med att vara flitig på gymmet utan man ska även äta hälsosamt bland mycket annat för att kunna känna sig stolt över sin livsstil. Livsstil är idag likt en marknad där man kan köpa sig till den rätta livsstilen genom att vara snabb med det nya och trendiga. I vissa fall slutar det med att personer både äter och tränar fel och på sätt som de inte tycker om bara för att hålla skenet uppe och visa upp för andra att man är duktig och hänger med i svängarna. Hitta allt om träning för bättre hälsa via starwaves.se

Trender

För personer som tränar och äter hälsosamt utan att vara intresserade av de nyaste trenderna brukar resultaten bli bättre då man utgår mer från vem man faktiskt är och vad man gillar än vad trenderna säger åt en att man ska gilla. Visst finns det massor av bra saker bland de nya trenderna som man kan lägga in i sin träning och kost, men att bara utgå från vad de glossiga och trendiga magasinen säger åt en är inte det allra bästa om man vill ha en fungerande livsstil.

Många av de gamla vanliga sätten att träna på är minst lika bra som de nya häftigare träningstrenderna och beroende av vad man själv vill ha ut av träningen så kan man utan tvekan se till att få det mesta man vill ha utan att gå på de allra dyraste gymmen med de hippaste träningspassen och de coolaste människorna. Man kan faktiskt ge sig ut på en löprunda i halvgamla byxor och en för stor tröja som man lånat av sambon även 2016. Man behöver inte ha det senaste enligt trendrapporterna för att få ut det man vill av träningen, utan det går minst lika bra att träna som ens föräldrar alltid gjort i elljusspåret eller liknande.

Idag finns det lite av en kollektiv glömska vad gäller att ta vara på vad som finns utomhus och vad utomhusträning kan göra för en då fler och fler tränar på gym istället för utomhus. Att träna ute har många fördelar så som att det är gratis, att man får frisk luft, att man slipper köa för att få använda maskinerna som finns på gymmet med mera. Det är hälsosamt att se till att få i sig så mycket frisk luft som möjligt men som sagt så har detta glömts bort lite till förmån för diskussioner vilket gym som är bäst.

Nattdykning

Att dyka kan vara en riktig häftig upplevelse som är svår att slå. Dyker man dessutom i blått vatten längs stora korallrev är upplevelsen förmodligen oförglömlig. Att dyka på natten är en annan typ av upplevelse med mer mystik och överraskningar. Att dyka nattetid är dock lite speciellt och det finns ett par saker man bör lära sig om man ska göra det. Framför allt bör man vara rädd om djurlivet och inte störa de för mycket när de sover. Även vissa säkerhetsrisker är värda att ta upp.

Hantera ficklampan rätt

Lys aldrig med ficklampan direkt in i fiskarnas ögon. Det är precis lika jobbigt för dem som om du skulle lysa din dykarkompis direkt i ögonen. Var rädd om fiskarna och respektera vattnets djurliv.

Kommunicera smart

Det är som bekant ganska svårt att prata under vattnet – ser du något intressant och vill förmedla det till din dykarvän – använd ficklampans ljus och lys i cirklar runt föremålet/djuret. Lys inte direkt på det.

Nattdykning kräver större försiktighet

Att dyka på natten kräver att man har större uppmärksamhet till sina instrument än vanligt. Ha noga koll på lufttrycket och djupet. Simma mycket långsamt för att undvika att krascha in i koraller (eller andra dykare för den delen).

Var beredd på sällskap

Var beredd på att vissa djur kan komma utnyttja ditt ljus för att hitta lättfångad mat. Exempelvis så har det hänt att vissa fiskar följer dykare på natten i syftet att attackera sovande fiskar.

Respektera djurlivet

Kan tyckas självklart, men stör inte eller peta på fiskar som sover. Vissa arter sover i en slags kokong som kamouflerar dem. Ifall en sådan art störs i sömnen kommer det troligtvis vakna i panik, simma iväg och med största sannolikhet bli ett lätt byte för andra fiskar.

Förberedd dig väl

Bege er gärna ut i grupp, planera dykningen och sätt upp ett bra läger där man kan värma sig och äta gott innan man påbörjar dykningen. Hos Outdoorexperten kan man beställa det mesta man behöver för campingen.

Välj skor som passar din löpstil

När man ska köpa löparskor är det bra att känna till vilken löpstil man har, dvs. hur man sätter ned fötterna mot marken när man springer. På så sätt kan du välja rätt skor för din löpning ur ett funktionellt perspektiv utan att riskera att ditt val påverkas alltför mycket av yttre faktorer som egentligen är av mindre betydelse, som till exempel utseende och färgen på skon. Utbudet är stort oavsett vilka faktorer man väger in och på sidor som Brandos är det enkelt att hitta rätt skor.

Besök gärna en professionell löpskobutik eller välrenommerad sportaffär och rådfråga personalen innan du köper löparskorna. De kan även hjälpa till att ta reda på hur ditt så kallade ”löpsteg” ser ut – både med och utan löparskor. Du kan till exempel ta med dina gamla löparskor och visa dem för butikspersonalen så att de kan se hur du brukar slita dina skor. När man väl vet hur man brukar sätta ned foten så vet man också vilken sorts löparsko man behöver och vad som passar bäst för just dig.

Hur vet man vad man ska välja?

När man pratar om löpstilar brukar man dela in dem i olika kategorier, nämligen supination, neutral löpstil, lätt överpronation och kraftig överpronation. Detta är uttryck som hjälper till att förstå hur foten rör sig och ta reda på om foten behöver extra stöd för att därigenom minska risken för belastningsskador i knän, hälsenor och höfter.

Här följer en enkel förklaring av de olika kategorierna för att du ska kunna känna igen din egen stil:

Supination
Detta innebär att man sätter ned foten mot marken med utsidan av hälen, och foten fortsätter sedan att vara utåtvinklad under fotrullningen fram till frånskjutet. Det finns skor speciellt utformade för ”supinerare”.

Neutral löpstil
Detta innebär att man landar på utsidan av hälen och sedan rullar fram på foten samtidigt som foten vinklas lätt inåt. Om du har ett neutralt/naturligt löpsteg bör du således välja neutrala löpskor.

Lätt till måttlig överpronation
Om man överpronerar innebär det att foten vinklas lite mer inåt efter att du landat på utsidan av hälen. Om du tillhör denna kategori behöver du löparskor med ett lätt pronationsstöd.

Kraftig överpronation
Detta innebär att fotens naturliga pronationsrörelser är så pass forcerade att foten vinklas för mycket. I detta fall behövs löparskor med ett kraftigt pronationsstöd för att du inte ska belasta hälsenor, knän och höfter.

När du väl känner till detta kan du tryggt och säkert rådfråga personalen så att ni gemensamt kan hitta rätt sko för dina behov. Lycka till!